Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Tieners   >   JvdM okt: Arieke de Greeuw

JvdM okt: Arieke de Greeuw

Arieke (21 jaar) zet zich al enige tijd in voor het Instagramkanaal van Jong Bisdom Haarlem-Amsterdam. We zijn ontzettend blij met haar werk, enthousiasme en inspiratie. Het is alweer enige tijd geleden dat we een jongere van de maand hadden, maar Arieke kan zeker niet in dit rijtje missen. Daarom is zij voor deze maand de jongere van de maand!

Hey Arieke, wat een enthousiasme en vreugde verspreid jij via ons Insta-kanaal. Waar komt jouw passie vandaan?

​Pfoe, waar komt mijn passie vandaan. Ik denk dat het komt van het enthousiasme voor tiener en jongerenwerk, waar ik zelf zoveel baat bij heb gehad. Daar horen ook de bisdomactiviteiten tussen. Ik kan me nog heel duidelijk bijvoorbeeld de BAVO dag herinneren toen ik mijn vormsel deed in 2011, of de bedevaarten naar Rome (2015) en Assisi (2018). Wat ik daar het allerleukste vond was dat we met zoveel tieners en jongeren uit ons bisdom samen waren. Begin mei dit jaar, toen de pandemie op zijn hoogtepunt was en we al een tijd thuis zaten, merkten Renske, mijn zusje, en ik dat het verlangen in ons hart groeide om online iets te doen voor de tieners en jongeren in ons bisdom. Iets laag drempeligs, een dagelijkse herinnering dat God van ons houdt, maar ook kansen bieden om in deze tijd van thuiszitten te groeien in liefde voor Hem. Het instagram account van JongBisdomHA leek hier het perfecte platform voor.

Kun je iets vertellen over hoe God jou geraakt heeft?​

Dat God werkt in veel verschillende manieren weten we allemaal. Tijdens de livestreams op woensdagavond delen Renske en ik, maar ook anderen, over hoe we God aan het werk zien. Voor mij persoonlijk heeft God het allermeeste gewerkt in de periode dat ik ziek was. In maart 2016 heb ik iets mega stoers gedaan, ik ben van een waveboard gevallen. Je weet wel, zo een soort wiebelplank op 2 wieltjes. Het gevolg hiervan was een zware hersenschudding en nekklachten. Hierdoor bleef ik zitten in 5 VWO, kon ik niet meer turnen en ben ik bijna een jaar lang maar halve dagen naar school gegaan. Hoe heeft God mij dan geraakt denk je nu? In dat jaar en vooral het jaar daarna toen ik wel naar 6 VWO overging heeft God zich op verschillende manieren aan mij laten zien. Bijvoorbeeld:

1. ​Ik wist al snel dat ik niet naar de universiteit wilde, maar wat ik dan wel wilde géén idee. Doordat ik die hersenschudding had, kon ik ook niet zoveel leren zonder hoofdpijn te krijgen; daardoor was de keuze voor een HBO opleiding snel gemaakt. God zette de opleiding verloskunde op mijn pad, en binnen een week had ik mijn keuze gemaakt: ik word verloskundige.
  2. Als ik niet was blijven zitten had ik waarschijnlijk geen tijd gehad om te starten in het 4U! - team, van de KCV, waarmee ik tienerkampen organiseer en zo een kans krijg om te bouwen aan Gods koninkrijk

Zo heb ik door dit ongeluk eigenlijk zoveel kansen gekregen die ik nooit voor ogen had gehouden. Dat kan alleen maar van God komen.

Wat is er zo leuk en belangrijk aan om via insta over God te praten?

Zoals ik al eerder benoemde hadden Renske en ik het verlangen in ons hart om iets te doen voor tieners en jongeren uit de Kerk in deze rare tijd. Ik merkte zelf dat ik veel doelloos door mijn instagram aan het scrollen was opzoek naar iets dat mijn aandacht trok, dus toen dachten we waarom creëren we dat niet zelf!?

Als tiener vond ik het best wel moeilijk om om te gaan met bijvoorbeeld vragen van anderen over de Katholieke kerk en de Kerk die soms zo saai leek. Deze vragen kon ik stellen tijdens bijvoorbeeld tienerkampen of bij de tienergroep in de kerk, waar we ook geloofsinput kregen. Doordat we allemaal thuis kwamen te zitten, werd het onmogelijk om die input te krijgen. Dus toen bedachten we om dat via Instagram te doen. Met de verschillende onderwerpen van de livestreams, maar ook onze nieuwe serie: You can understand the Bible willen we jullie uitdagen om nieuwsgierig te zijn en na te denken over hoe jouw relatie is met God en welke plek hij heeft in jouw leven.

Op Instagram zien we zoveel perfecte plaatjes, van mensen die eten, shoppen, oude vakanties; het is dan makkelijk om jezelf dan minderwaardig te gaan voelen. Daar komt God dan om de hoek kijken; Hij is perfect, maar verwacht dat niet van ons. Hij vindt ons prachtig, omdat hij ons heeft gemaakt. Ik vind het belangrijk om dat tegengeluid te laten horen; we hoeven niet perfect te zijn, want God houdt van ons zoals we zijn. De enige vraag is; houden wij ook van Hem?

We zien af en toe andere gezichten voorbij komen op het kanaal, als ik ook mijn verhaal zou willen delen mag ik dan ook eens streamen?

​Klopt! Zoals jullie hebben kunnen zien en horen op de Instagram is Renske op dit moment weer in Canada om haar 2e missiejaar te doen bij NET Ministries, zij zal nu ook een veel kleinere rol gaan spelen binnen het Instragramkanaal. We zijn groot fan van gastsprekers; want steeds dezelfde gezichten, dat gaat toch een beetje vervelen op een gegeven moment.. ????

Dus, heb jij iets wat je echt met andere tieners of jongeren wil delen? Dat kan kennis zijn, een ervaring of gewoon een aanmoediging, laat het ons weten! We zijn altijd opzoek naar mensen die het leuk vinden om een bijdrage te leveren aan het kanaal in de vorm van een livestream, het aanleveren van Quotes van de Dag, of een mooie getuigenis die we als post kunnen plaatsen. Je kan via Instagram een bericht sturen naar @JongBisdomHA, dan neem ik verder contact met je op!