Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Stille Omgang 2022

Stille Omgang 2022

Op 19 maart 2022 dan vindt de Stille Omgang plaats, doe jij ook mee?

We gaan op pelgrimstocht naar de Stille Omgang toe. Jij kan met óns meelopen vanaf de Sint Bavo kathedraal in Haarlem naar de Sint Nicolaas Basiliek in Amsterdam. Mocht je een pelgrimstocht van 25 km te veel vinden? Dan kun je alsnog meebidden in de Stille omgang. In dat geval zien we elkaar om 20.30 in de H. Mis in de Sint Nicolaas basiliek en getuigen we daarna van het Eucharistisch wonder, Het Mirakel van Amsterdam, tijdens de Stille Omgang.

De Pelgrimstocht

Op 19 maart zullen we om 12.30 verzamelen bij de Sint Bavo kathedraal te Haarlem en zullen we pelgrimeren naar de Sint Nicolaas Basiliek in Amsterdam waar we gezamenlijk om 20.30 de H. Mis vieren en daarna de Stille Omgang bidden en wandelen. Wij zorgen voor de lunch, het avondeten, wat drinken en de tussendoortjes. Wel vragen we je om zelf vervoer te regelen naar de kathedraal toe en wederom naar huis toe.

De route is maar liefst 25 km lang, een échte uitdaging. Verzin daarom een intentie voor jezelf waarom jij deze pelgrimstocht maakt. Loop jij hem voor jouw zieke oma of een ander ziek familielid of voor jouw parochie? Aan jou de keus en dan zien wij je daar!

Wat is de Stille Omgang?

De Stille Omgang is een route die door Amsterdam wordt gelopen om het Mirakel van Amsterdam te herdenken. Dit mirakel vond plaats op 15 maart 1345. Een zieke man kreeg thuis door een priester de H. Communie uitgereikt, de man nuttigde het Lichaam van Christus en moest even later door zijn ziekte braken. Het braaksel, met daarin het Allerheiligste, werd in het haardvuur gegooid. De volgende dag werd duidelijk dat de Hostie niet verteerd was door het lichaam en ook niet verbrand was door het vuur. De priester haalde het Allerheiligste Sacrament op en bracht het naar de Sint Nicolaaskerk.

Door een vondst in 1881 werd de route die de priester destijds heeft afgelegd met het Allerheiligste ontdekt, dit is tevens het jaar dat de traditie van de Stille Omgang is begonnen.

Meld je hieronder aan!

Gerelateerde artikelen Jongeren | gebed | Stille | Omgang | Mirakel | van | Amsterdam | nachtwandeling