Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Jongere van de maand maart: Gideon

Jongere van de maand maart: Gideon

Gideon is een jonge, bevlogen katholiek die zich dit jaar inzet voor het jongerenprogramma van de Stille Omgang (SO). Een bijzondere gedachtenis aan een mirakel wat jaren geleden in Amsterdam plaatsvond. Een avond die veel mensen op de been brengt om dit mirakel te herdenken en om te getuigen van de Eucharistie. Een nobele taak om voor jongeren vanuit het hele land een programma voor deze avond voor te bereiden. Wij zijn Gideon dankbaar voor zijn inzet en geven hem de titel jongere van de maand.

Hey Gideon, hoe ben je betrokken geraakt bij de organisatie van het jongerenprogramma van de SO?

Ik ben bij de groep aangesloten na een presentatie van Matthijs in ons parochie over de Stille Omgang. Ik vond het een mooi verhaal van geloof en het feit dat het in Amsterdam, mijn woonplaats, gebeurde vond ik super gaaf. Ik wilde ook jongeren uit de internationale en multicultureel parochies in Amsterdam erbij betrekken om samen deze gebeurtenis in onze stad gezamenlijk te vieren en herdenken met andere katholieken uit het hele land. Ik vind het ook heel fijn dat ik mijn geloof met andere katholieke jongeren vanuit het hele land  kan delen.

Wat is het thema van deze editie en wat kunnen de jongeren doen?

Het thema is vreugde. Het is vooral belangrijk dat de jongeren open over het onderwerp kunnen nadenken. Verder denk ik dat het super mooi zal zijn als de jongeren op de dag zelf elkaar steunen om vreugde in Christus en als jonge katholiek te ontdekken. En dat ze de conventionele normen van vreugde kritisch kunnen bekijken.

Wat raakt jou in het verhaal van de Stille Omgang?

Ik vind het zo mooi dat God zijn kinderen nooit in de steek laat. In de meest hopeloze omstandigheden, kunnen we licht, vrede, en vreugde vinden in God. En het feit dat de stilte van God nooit als afwezigheid door de mensen gezien kan worden. Wij lopen in de stilte maar toch zijn wij nadrukkelijk aanwezig. Gods majesteit en kracht zijn altijd aanwezig en overal te vinden. Ook in Amsterdam! En zeker in onze levens.

De Stille Omgang draait om de Eucharistie, wat heb jijzelf met de Eucharistie?

De Eucharistie is een zeer belangrijke en centraal element in mijn geloof. Het is onze geloof, hoop, licht, en vreugde in God. Dat zo’n mirakel rondom de Eucharistie is gebeurd, is ook geen toeval. En persoonlijk is het een herinnering van wat God voor ons gedaan heeft, voor ons doet, en voor ons gaat doen.

Wil jij iemand nomineren die zich inzet voor de kerk binnen het bisdom, stuur dan een mailtje naar info@jongbisdomhaarlem.nl en vertel waarom deze persoon in aanmerking komt voor de titel jongere van de maand.