Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Wereldjongerendag(en)   >   Logo WJD Panama bekend! - Wat betekent het?

Logo WJD Panama bekend! - Wat betekent het?

Het logo is ontworpen door Ambar Calvo, een student aan de universiteit van Panama en 20 jaar oud. Zij was de winnaar van de wedstrijd die was uitgeschreven door Paus Franciscus voor het ontwerpen van een nieuw WJD-logo. Maria staat centraal in het WJD-logo van Panama 2019.

Verschillende elementen

Eén van de karakteristieke onderdelen van het logo is het Panamakanaal, dat ook staat voor de weg van de pelgrim die door Maria heen de weg naar Jezus vindt en hem ontmoet. Boven in het logo is een silhouet van Panama zichtbaar. Het land verbind Noord- en Zuid-Amerika met elkaar. De verbinding wordt de Panamese Isthmus genoemd en wordt in dit ontwerp gezien als een plek van welkom. Het kruis in het logo is het Pelgrimskruis. Rechts vind je het silhouet van de maagd Maria. De vijf stippen boven Haar hoofd vormen een kroon en staan voor de vijf continenten op onze planeet.

Maria is de brug

De combinatie van de elementen in het logo vormen een hart en de letter 'M'. De letter en het symbool van het hart staan voor de uitdrukking 'Brug van de Wereld, Hart van het universum’. Deze uitdrukking is een suggestie voor een naam voor Maria. Zij is daarbij ook een brug tussen ons en Jezus.

Wereldjongerendagen Panama

De Wereldjongerendagen is een evenement georganiseerd door de katholieke kerk. Het brengt jonge mensen van over de hele wereld samen. Voor de eerste keer in de geschiedenis worden de Wereldjongerendagen gehouden in Midden-Amerika. Paus Francis zei dat we een "kerk van vertrek en ontmoeting met de ander moeten zijn". Daarom is Maria de weg om dichter bij Jezus te komen. Panama zal in 2019 dienstbaar zijn aan de pelgrims, zodat zij Hem werkelijk kunnen ontmoeten.

In beeld:

www.jongekerk.nl_WJD_Panama_logo.jpg