Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Oude artikelen   >   Caravan gepimpt op palmzondag

Wit is zo saai

Afgelopen zondag kwamen we met 75 jongeren bij elkaar voor een mooie dag in Haarlem. De dag begon met een bijzondere viering in de St. Josephkerk met hulpbisschop; mgr. Hendriks en de Lifeteenband: Living Tree. Een viering die vaak een wat dubbel gevoel geeft; Eerst het verhaal van Jezus die wordt toegejuicht als Hij Jeruzalem binnentrekt, daarna het lijdensverhaal als voorbereiding op Pasen komend weekend. De hulpbisschop had de volgende boodschap voor de jongeren tijdens zijn homilie. Na de viering vertrokken de jongeren naar Stem in de Stad, een centrum dat zich in zet voor dak- en thuislozen in Haarlem.

Charlotte Glorie

Daar beleefden we een bijzonder optreden van kleinkunstenares Charlotte Glorie. Charlotte is namelijk blind en zij legde op een komische manier uit in wat voor gekke situaties je dan soms terecht kan komen. Omdat ze blind is heeft ze vaak een hand nodig, iemand die haar de weg wijst. "In hoeverre zien jullie eigenlijk altijd even scherp? Jezus doet ons een uitnodiging, om Hem te volgen, zijn hand te pakken."

Vier workshops

Na het hoofdprogramma werden vier workshops aangeboden: 1. Verder in gesprek met Charlotte Glorie, 2. Workshop met de hulpbisschop naar aanleiding van de vraag van de rijke jongeling in de Bijbel: "Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?" (Mt. 19:16) Deze vraag leek namelijk veel overeenkomsten te hebben met het thema wat de paus voor deze dag gekozen had; "Gelukkig die arm van geest zijn, want hun behoort het Koninkrijk der hemelen." (Mt. 5:3) Jongeren mochten zelf een antwoord op deze vraag bedenken en gingen daarover met de hulpbisschop in gesprek. 3. Workshop met Joris Obdam van het straatpastoraat en ex-dakloze Hedde. Deze workshop trok een grote groep jongeren en waren zeer geboeid door het verhaal van Hedde. Hij heeft nu een woning in Amsterdam, hij straalt en voelt zich een gelukkig man. Allemaal dankzij mensen die hem hebben geholpen, op eigen kracht had hij het niet gekund.
4. Voor deze workshop hadden de jongeren van het jongerenplatform een caravan geregeld waarmee zij op vele plekken in het bisdom in de toekomst te zien zullen zijn. "Wit is zo saai" dachten ze. "Wij kunnen deze dag wel wat hulp gebruiken!" Met de caravan wilt het jongerenplatform zichtbaar aanwezig zijn op de openbare weg en een jonge kerk laten zien!

Workshop caravan pimpen klein.jpg

T-shirt

Direct na de workshops werd iedereen verrast met een vrolijke binnenplaats; een caravan in het midden en daar omheen tientallen pakjes. De dag was extra feestelijk vanwege de lancering van de nieuwe website en bij een website hoort ook een nieuw logo. Na een korte presentatie hierover, was er het sein om de pakjes open te maken: voor ieder een T-shirt met het nieuwe logo! Zie de foto bij dit bericht. De dag werd afgesloten met een kort avondgebed met de hulpbisschop in de H. Antonius van Padua kerk (Groenmarktkerk) en waarbij Living Tree voor de muziek zorgde. Na afloop ontspanning; een borrel en een goede maaltijd!

Wat is de WJDag?

De eerste WereldJongerendag was in 1984 op palmzondag toen paus Johannes Paulus II jongeren uit de hele wereld uitnodigde om naar Rome te komen. Hier kwamen 300.000 jongeren vanuit de hele wereld op af en dat was zelfs voor het Sint Pietersplein in Rome een enorm aantal. Daardoor bedacht de paus dat het goed zou zijn als jongeren over de gehele wereld elkaar vaker zouden kunnen ontmoeten. Hij bedacht de Wereld Jongerendagen die ook wel bekend staan als WJD. Eens in de twee a drie jaar worden die in een grote stad georganiseerd met inmiddels miljoenen jongeren. Dat is een enorm aantal en het grootste jongerenevenement ter wereld! Omdat het idee voor de WJD op palmzondag is begonnen, wordt wereldwijd op deze dag nog steeds een dag voor jongeren georganiseerd. Nu komen de jongeren alleen niet allemaal bij elkaar op één punt, maar bij hun eigen bisschop in het bisdom waartoe zij behoren. In Nederland lijken de bisdommen op sommige grenzen van de provincies, maar zijn niet hetzelfde. Bisdom Haarlem- Amsterdam is geheel Noord- Holland (incl. Texel) en zuidelijk Flevoland. De eerste WJD waarbij weer miljoenen jongeren vanuit de gehele wereld in één stad bij elkaar komen zijn in 2016 in Krakau (Polen). Dat is heel dichtbij, want de vorige WJD waren in 2013 in Rio de Janeiro (Brazilië). Het bisdom Haarlem- Amsterdam zal in ieder geval weer een mooie reis naar dit evenement aanbieden. Zeker de moeite waard om mee te maken, ook als je nog twijfels hebt in je geloof. Voor heel veel jongeren is de WJD een hele belangrijke ervaring geweest!

WJD (feest).png