Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Jongere van de maand mei: Aukje Jonkhout

Jongere van de maand mei: Aukje Jonkhout

Aukje (27 jaar) is een actieve jongere in de Josephkerk te Haarlem. Ze is onder andere organisator van de XLT aanbiddingsavonden, die elke derde woensdag van de maand plaatsvinden. Eens in de twee maanden is dit gekoppeld aan een candlenight waarbij jongeren de straat op gaan om voorbijgangers uit te nodigen een kaarsje aan te steken bij Jezus en de kerk eens van binnen te zien. Een vruchtbare missie! We zijn Aukje ontzettend dankbaar voor haar inzet voor de jongeren binnen en buiten de kerk en geven haar daarom graag de titel ‘Jongere van de maand’.

Hey Aukje, wat tof dat je je inzet voor de XLT aanbiddingsavonden en candlenights, wat is jouw motivatie?

Te midden van de hectiek van deze wereld is het belangrijk om een moment van rust en stilte te nemen. Deze momenten van bezinning zijn zeer waardevol. Juist de aanbiddingsavonden bieden hiervoor een unieke kans. Daarnaast maakt het de parochie levendig en is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten en elkaar beter te leren kennen! Het mooie van de aanbiddingavonden is dat het voor iedereen toegankelijk is. Iedereen is welkom, daarmee ontstaan de meest waardevolle gesprekken.

De XLT’s draaien om de Eucharistische aanbidding van Jezus in het Allerheiligste, wat heb jij met aanbidding?

Tijdens de aanbidding vind ik rust en stilte. Ik ervaar dat je mag komen zoals je bent. De aanbidding is voor mij een moment van bezinning, mijn gedachtes worden letterlijk stil en schoon. Het voelt alsof mijn batterij weer wordt opgeladen. Daarnaast kan ik altijd enorm genieten van de muziek die wordt gespeeld tijdens de aanbidding!

Bij de XLT candlenights nodigen jullie voorbijgangers uit, hoeveel voorbijgangers komen er op zo’n avond in de kerk?

Tijdens een candlenight spreken wij onwijs veel voorbijgangers. Ieder met een eigen verhaal. Op zo’n avond gaan er gemiddeld 30 voorbijgangers naar binnen om een kaarsje aan te steken. De reacties zijn hartverwarmend. Veel mensen geven aan dat wij precies op het juiste moment hen aanspreken, dat ze het nodig hebben om even met iemand in gesprek te kunnen gaan en een kaarsje aan te steken in de kerk. Het is fantastisch om te merken hoe de Heilige Geest op deze manier door ons heen werkt en dat wij op het juiste moment de juiste mensen aanspreken. Ook is er iedere maand een vuurtje op het kerkplein. Om het vuurtje heen staan een aantal bankjes. Mensen die voorbij lopen worden ook geraakt door het vuur en de kerkdeuren die open staan. Nieuwsgierig vragen ze zich dan af wat er gaande is. Sommige voorbijgangers komen dan even bij het vuurtje zitten en maken een praatje.

Je doet veel meer met de jongeren in Haarlem, zo ben je ook aanwezig bij de Lighthouse avonden van het Josephhuis. Kun je daar iets meer over vertellen?

De lighthouse avonden van het Josephhuis wordt georganiseerd door de studenten die in het Josephhuis wonen. Lighthouse is een keer per maand, tegelijkertijd met LifeTeen. Na afloop van de Heilige Mis komen jongeren (18+) bij elkaar om met elkaar te praten over een bepaald thema. Dit is elke maand weer anders. Het mooie van deze avonden is dat er vaak een gedeelte is waar een spreker praat over een bepaald thema en er is een interactief gedeelte waar jongeren met elkaar in gesprek gaan. Daardoor hoor je ook hoe andere jongeren denken over een bepaald onderwerp. Deze avonden laten je inspireren en geven een verfrissende blik.

De volgende XLT's zijn op 22 mei en 19 juni

De volgende Lighthouseavonden zijn 11 mei, 8 juni en 6 juli

Het adres van de Josephkerk is Jansstraat 41-43 te Haarlem

Wil jij iemand nomineren die zich inzet voor de kerk binnen het bisdom, stuur dan een mailtje naar info@jongbisdomhaarlem.nl  en vertel waarom deze persoon in aanmerking komt voor de titel jongere van de maand.