Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Boodschap van de paus!

Boodschap van de paus!

Ook dit jaar heeft de paus een boodschap geschreven specifiek aan ons jongeren in de aanloop naar de wereldjongerendag! Paus Franciscus toont hierin een groot hart voor ons als jongeren en schrijft dat hij samen met de bisschoppen in de aankomende synode van dit jaar gaat nadenken over onze rol in kerk en maatschappij, onze roeping en hoe die te onderscheiden. Hij laat zich daarin leiden door Maria, zoals te zien is aan het thema van de wereldjongerendag. De ‘Schrik niet!’ die de engel Gabriël tegen Maria zei, zegt God ook tegen ons.

Angst

De paus schrijft: ‘God kent de uitdagingen van het leven en de angsten omtrent levensbepalende keuzes.’ Daarin verschillen we ook niet van Bijbelse figuren. Hij roept ons op om onze angsten bij naam te noemen, want alleen dan kunnen we ze overwinnen. “Een ‘onderliggende’ angst die velen van jullie hebben is die van niet geliefd te zijn, dat mensen je niet mogen, je niet accepteren.”  Met als gevolg dat we ons achter een masker verbergen.

Vertrouwen op God

We moeten niet bang zijn als het gaat om onze roeping. Vertrouw erop dat God jouw weg tot een goed einde zal volbrengen. In de onderscheiding is het noodzakelijk dat we openstaan voor de Ander in stilte en gebed, maar ook de confrontatie durven aangaan in het gesprek met anderen. God roept ons bij naam, omdat we waardig zijn in Zijn ogen. De engel Gabriël zegt tegen Maria ‘U hebt genade gevonden bij God’. De genade van God hebben we al ontvangen, we hoeven Zijn liefde niet te verdienen. Gods genade is al permanent aanwezig. Uit die zekerheid komt kracht voort om moed te hebben.

WJD Panama

Het is belangrijk voor ons als jongeren dat iemand vertrouwen in ons heeft bij de keuzes die we maken. Franciscus: “Weet dat de Paus jullie vertrouwt, dat de Kerk jullie vertrouwt! En jullie, vertrouw de Kerk!” Verder vraagt Franciscus ons of we de uitdaging aangaan om onze ‘ja’ op onze roeping te zeggen en ziet er naar uit ons te ontmoeten op de WJD in Panama.

Lees de boodschap van de paus zelf