Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Jongere van de maand april: Aliza Scholtens

Jongere van de maand april: Aliza Scholtens

Aliza Scholtens (16 jaar) heeft samen met een aantal jongeren zondag 17 maart een sponsordiner georganiseerd in haar parochie. Elk jaar in de vastentijd sponsort de parochie via dit initiatief een klein goed doel, waar een lokale band mee is. Zo’n 40 mensen kwamen genieten van een door de jongeren gemaakt voor- en nagerecht. Het hoofdgerecht werd door andere parochianen gemaakt. Wij vinden het super dat Aliza en de andere jongeren zich hier voor inzetten en benoemen haar daarom tot jongere van de maand.

Hey Aliza wat leuk dat je hebt geholpen bij het sponsordiner van jullie parochie, waarom wilde je hier aan mee doen?

Dit jaar had ik eigenlijk geholpen, omdat ik vorig jaar ook geholpen had en dat heel leuk en gezellig vond. Ik vind het erg leuk om mensen te helpen, om te koken en lekker bezig te zijn. Dus toen ik weer gevraagd werd om te helpen twijfelde ik geen moment.

Wat hebben jullie voor jullie gasten gemaakt?

Het hoofdgerecht hoefden wij niet meer te maken dit werd door andere parochianen gemaakt. Als voorgerecht hadden wij een tortilla gevormd in een bakje. Met daarin een soort salade van tomaat, feta, beetje ui, paprika, een blaadje basilicum en besprenkeld met een beetje balsamico azijn. Als nagerecht hadden we twee verschillende soorten cupcakes. Één met bosvruchten erin en één met Snicker stukjes erin. Hierbovenop hebben zij een toefje zelf geklopte  slagroom gedaan met schaafsels van pure chocolade.

Wat was het goede doel en hoeveel hebben jullie uiteindelijk opgehaald?

Het goede doel was het christelijke weeshuis ‘Home sweet home’ in Uganda. Een huis waar 15 kinderen worden opgevangen en in een veilige en liefdevolle gezinssituatie kunnen opgroeien. De kinderen krijgen een christelijke en Oegandese opvoeding. Naast het weeshuis is er ook een zorgboerderij en dagbestedingscentrum waar kinderen met een verstandelijke en lichamelijke beperking terug kunnen. Er is uiteindelijk €710,- opgehaald om een verharde weg aan te leggen.

Mensen uit het bisdom zouden je kunnen kennen van het tienerkamp BreakOut, de volgende editie ‘Available’ is van 13-17 juli. Waarom zou jij tieners willen aanmoedigen om hier naartoe te gaan?

Ik ben nu in totaal drie keer naar BreakOut geweest. Alle drie de keren vond ik zo een bijzondere ervaring. Je leert zoveel nieuwe vrienden maken, je doet zoveel leuke activiteiten en bent op een leuke en speelse manier bezig met het geloof. Ik kwam zo tot rust in die weken dat ik er was. Deze mooie en bijzondere ervaring zou ik aan iedere tiener willen meegeven. Dit is echt iets wat je je leven lang niet zult vergeten.

Wil jij iemand nomineren die zich inzet voor de kerk binnen het bisdom, stuur dan een mailtje naar info@jongbisdomhaarlem.nl en vertel waarom deze persoon in aanmerking komt voor de titel jongere van de maand.