Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Oude artikelen   >   Bijbelleesrooster 2016. Bestel hem hier Gratis!

Bijbelleesrooster 2016

De Katholieke kerk gebruikt een dagelijkes leesrooster waarmee er per jaar een groot deel van de Bijbel wordt gelezen. Dit schema begint vier weken voor kerst met de advent, het begin van het kerkelijk jaar. Voor elke dag staan er 2 of 3 teksten op het rooster. Je maakt zo een reis door de hele Bijbel. Je leest elke dag een lezing uit het Oude testament en een stuk uit het Evangelie. Op zondagen en enkele anderen dagen komen ook de brieven en de andere teksten uit het Nieuwe Testament aan bod.

Meelezen met de Wereldkerk

Het is een handige reisgids om door de grote hoeveelheid teksten heen te gaan. Iedere drie jaar ga je de gehele Bijbel rond. Het mooie is dat je elke dag mee leest met iedereen in de Katholieke kerk. In de vieringen worden de lezingen van dit rooster ook gelezen. Je leest samen met de wereldkerk mee.

Aanvragen

Vul het onderstaande formulier in. Wij sturen er GRATIS één of meer naar je toe. Je kunt hem ook bij ons komen afhalen. Dit kun je aangeven in het onderstaande formulier en neem vervolgens contact met ons op.

Digitaal

Het Bijbelleesrooster is ook digitaal beschikbaar. Stuur een bericht naar info@jongbisdomhaarlem.nl om hem aan te vragen. Wij kunnen hem per mail naar je toe sturen.

De Bijbel op je telefoon of tablet

Er is een handige app waarmee je de Bijbel in alle talen en veel vertalingen op je tablet of telefoon kunt lezen. Download de app via de link.Bijbel youversion.jpg

Deze service bieden wij aan voor de jongeren in het bisdom van Haarlem-Amsterdam(Noord-Holland en zuidelijk Flevoland). Woon je niet in ons bisdom? Het Bijbelleesrooster is ook aan te vragen via www.dekommel.nl

Bestel formulier

Verzenden
 Afhalen

Captcha Code

Click the image to see another captcha.

Meer leren over de Bijbel?

'Het is allemaal onzin wat er in de Bijbel staat. Het is toch Godsonmogelijk dat de aarde in zeven dagen ontstaan is', zegt Bob (19 jaar). Verontwaardigd voegt Chantal (18 jaar) eraan toe: 'Hoe kan God nou opdracht geven hele volkeren uit te roeien?' 'Goedkoop', zegt Paul (20 jaar), 'zo mag je de Bijbel helemaal niet lezen.' De vraag is: hoe mag je de Bijbel dan wel lezen? Of beter: op welke manieren kun je de Bijbel lezen? En: wat staat er eigenlijk in dat boek? En hoe is het opgebouwd?

Wie een bijbel vastpakt, er eens in bladert en hier of daar stukken tekst leest, kan voor vele ontdekkingen en verrassingen komen te staan. Een eerste ontdekking kan zijn dat er verschillende Nederlandse vertalingen bestaan, zoals: de Statenvertaling (1637), de Nieuwe Vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap (1951), de Willibrordvertaling (1975; herziene uitgave 1995) en de Groot Nieuws Bijbel (1983; herziene uitgave 1996). Een mogelijke tweede ontdekking is dat het ene boek uit vele boeken bestaat, namelijk 73 in totaal. In een gangbaar lettertype en normale opmaak uitgegeven beslaat de Bijbel dan al meer dan een boekenplank vol met dikkere en flinterdunne boeken.

Vreemd boek
Misschien zal men ook snel vaststellen dat het helemaal niet zo gemakkelijk is die Bijbel zelf te lezen. De opmerkingen van de jongeren hierboven zullen een net beginnende en ook een meer ervaren lezer niet vreemd voorkomen. De Bijbel bestaat niet alleen uit vele boeken, maar is ook een oud boek met een taal die de sporen van die ouderdom draagt. De Bijbel is geschreven in talen die de onze niet zijn, zeer oude talen die zelfs zo door niemand meer gesproken worden. Ook is de Bijbel ontstaan in een tijd (tussen zo'n 3500 tot 1900 jaar geleden) en omgeving (het Midden-Oosten) die de onze niet zijn. Wat weten wij uit eigen ervaring van bergen, woestijnen, oases, steppen, van rondtrekken, van slavernij? De Bijbel is dus soms een vreemd boek met zelfs een aantal uitspraken die wij niet meer voor waar kunnen houden Lees verder

Tekst: www.willibrordverfaling.nl