Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Netwerkbijeenkomst verplaatst 23 sept: Scheidingen

Netwerkbijeenkomst 23 sept: Scheidingen

Een tiener maakt een scheiding mee of heeft gescheiden ouders, hoe sta je hem/haar bij? Wat als de ene ouder wel catechese wil en de ander niet? Hoe leg je het huwelijk uit aan tieners of jongeren in een tijd waarin er zoveel gebroken gezinnen zijn? Op donderdagavond 23 sept (NIEUWE DATUM) spreken kapelaan Luc Simons en Eelco Weerheim over de praktische en inhoudelijke kant van omgaan met het thema scheiding in het jeugdwerk.

Sprekers

Kapelaan Luc Simons verdiepte zich in het huwelijk, het gezin en de Theologie van het Lichaam. Hij gaf in deze thematiek al verschillende cursussen en sprak onlangs zelf met jongeren over deze thema's in de 4-delige webinar serie 'Liefde & Seksualiteit' van Jong Katholiek. Op donderdag 23 september zal hij zich buigen over de vraag hoe je het (sacrament van het) huwelijk uitlegt aan tieners en jongeren, die zelf een scheiding hebben meegemaakt of het veelal om hen heen zien gebeuren. Natuurlijk vergt dit een grote fijngevoeligheid, maar ook kennis van zaken.

Om ook de meer praktische kant van het omgaan met  tieners/jongeren met gescheiden ouders te benaderen is Eelco Weerheim van Stichting Vluchtheuvel van de partij. Stichting Vluchtheuvel is een christelijke organisatie, die psychosociale hulpverlening aanbiedt. Zij bieden vanuit hun gereformeerde christelijke identiteit begeleiding aan (christelijke) tieners die een scheiding meemaken, ouders met huwelijksproblemen en kerken met scheidende echtparen. Ze hebben ervaring met het thema 'Scheiding' binnen de context van een kerk en hoe we daar als kerk op mogen en moeten reageren.

(18:00 uur Facultatief diner)

19:15 uur Inleidende video

19:30 uur Inleiding Luc Simons: Hoe leg je het huwelijk uit?

19:50 uur Korte pauze

19:55 uur Inleiding Eelco Weerheim: Hoe ga je om met een tiener in of na een scheiding?

20:15 uur Oefenen casussen

20:45 uur Terugkoppeling en vragenronde beide sprekers

21:00 uur Einde (met uitloop voor wie wil)

Waar:

Laurentiuskerk te Heemskerk: A. Verherentstraat 2, 1961 GD Heemskerk