Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Oude artikelen   >   Europese ontmoeting Taize 2016 Letland

Europese ontmoeting Taize 2016 Letland

Tussen Kerst en Nieuwjaar organiseert Taizé elk jaar een Europese ontmoeting in een grote Europese stad. Vele duizenden jongeren uit alle Europese landen en daarbuiten nemen deel aan deze etappes van de ‘pelgrimage van vertrouwen’. De eerdere etappes vonden plaatst in Parijs, Warschau, Londen, Brussel, Boedapest, Genève, Barcelona, Rotterdam, Berlijn, Rome, Straatsburg.

Riga - Letland

De volgende Europese ontmoeting voor jongeren vindt plaats in en rondom Riga (Letland), van 28 december 2016 t/m 1 januari 2017. De ontmoeting wordt voorbereid door de gemeenschap van Taizé op uitnodiging van het Katholieke aartsbisdom en andere kerken. Tienduizenden jonge mensen zullen samen komen voor een nieuwe stap in deze pelgrimage die broeder Roger begonnen is eind jaren zeventig. Jongeren uit allerlei delen van de wereld zullen ontvangen worden door de lokale mensen en kerken in de regio van Riga.

Programma (Algemeen)

Het programma bestaat uit een aantal vaste onderdelen die elke ontmoeting terugkomen.

Woensdag 28 december

Woensdag is de aankomst en word je ontvangen in Riga. Je hebt dan ook de eerste ontmoeting met jouw gastfamilie en gastkerk. Avondeten en daarna gebed vinden plaats in de Exhibition Centre in Ķīpsala en in the Rīga Arena.

Donderdag 29, vrijdag 30 en zaterdag 31 december

Deze dagen beginnen met een ochtendgebed is in jouw gastkerk, daarna ga je uiteen in kleine gespreksgroepen en heb je ontmoetingen met mensen die betrokken zijn in bij het lokale gemeenschappelijke leven. Onder de middag eet je uit lunchpakket die je 's ochtends mee krijgt. Er wordt thee geschonken in het stadscentrum.

Het middaggebed vindt plaats in het stadscentrum en in de Exhibition Centre in Ķīpsala en in the Rīga Arena. In de middag zijn er ook workshops op verschillende locaties in het centrum van Riga. Thema’ s zijn o.a. maatschappelijke betrokkenheid, geloof, innerlijk leven en creativiteit.

Op 31 december:

Op deze dag zullen er bijeenkomsten per land plaatsvinden. Het Avondeten met daarna avondgebed, is wederom deze daag ook in de in de Exhibition Centre in Ķīpsala en in the Rīga Arena.

Het bijzondere van deze dag is de gebedswake voor vrede in de wereld. De gezamelijke bijeenkomst is een indrukwekkende gebeurtenis en wordt gevolgd door een ’landenfeest’ in jouw gastkerk.

Vrijdag 1 januari

Deze ochtend is er net als altijd een ochtendgebed in jouw lokale gastkerk, daarna lunch je samen met je gastfamilie. Het einde van de ontmoeting loopt hier ook ten einde. Iedereen vertrekt weer voor de terugreis richting eigen land.

Inschrijven

Wil je individueel of als groep inschrijven kan dat via de nederlandse website van Taizé. Daar vind je informatie over het inschrijven. Wil je direct inschrijven dan kun je dat doen via: DEZE LINK