Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   The Missionary School   >   The Missionary School

Hoe zie jij jouw toekomst voor je? Welke rol wil jij gaan invullen in jouw leven? En wat voor toekomst zie jij voor de kerk? Jij kunt bijdragen aan die toekomst en wij weten hoe! Heb jij nog geen idee hoe dit te doen? The Missionary School geeft je handen en voeten om daadwerkelijk een stap voorwaarts te maken in jouw geloof en iets te betekenen voor jouw omgeving. Jouw missie is onze missie!

JOUW MISSIE

Jong bisdom Haarlem-Amsterdam wil jou helpen die missie te vinden en je helpen te ontwikkelen tot een Young Professional die weet wat het geloof inhoudt en zijn/haar eigen professionele vaardigheden verder heeft ontwikkeld. Daarnaast heb jij direct invloed op de toekomst en hoe jouw omgeving eruit gaat zien. Deze missie wordt werkelijkheid in: ‘The Missionary School’.

Jouw missie is iets persoonlijks en kan je globaal op twee manieren opdelen: je dagelijkse missie - Hoe kan ik vandaag het beste voor mijn medemens zijn? - en je levensmissie - Wat vraagt God van mij om te doen in mijn leven?. God geeft ons een algemene roeping geven: “Ga op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen” (Mattheus 28:19).

The Missionary school is een traject waarin jij je gaat verdiepen in het geloof, je gaat leren hoe je projecten opzet, je ontwikkelt leiderschap en leert in groepen samen te werken.

Het traject bestaat uit twee jaar waarin vorming en missie centraal staan. Je krijgt daadwerkelijk handvatten om iets te kunnen betekenen in onze kerk. Je wordt niet opgeleid tot theoloog, maar juist tot een professional met een ‘Catholic Lifestyle’, die weet wat organiseren, pionieren en ‘outgoing zijn’ is.

Training

Het eerste jaar bestaat uit een training van naar verwachting 8 weekenden met stevige geloofsvorming en een verdiepend gebedsleven. Daarnaast ontwikkel je persoonlijke leiderschaps competenties en vaardigheden en leer je projectmatig werken. Deze training op zichzelf is al waardevol. Er worden speciale sprekers van zowel binnen als buiten de Kerk uitgenodigd om de training te geven. Tijdens de training zijn er ook stagemomenten waarin je een aantal keer een project bezoekt, of zelfs aan een project deelneemt. Dit dient als goede praktijkervaring voor wanneer je daadwerkelijk zelf op missie gaat in een parochie gebied (kernregio). Mogelijk kan je tijdens de trainingsfase al kennismaken met jouw missieplek en de missie voorbereiden voor het jaar dat hierop volgt.

De structuur van de training ziet er als volgt uit:

Outline Curriculum.png

MISSIEJAAR

In het tweede jaar ga je op missie in één van de kernregio’s in ons bisdom, waar je het lokaal aanwezige tiener-/jongerenwerk ondersteunt en versterkt. Het kan ook zijn dat je iets nieuws in gang zetten voor jongeren, samen met lokale vrijwilligers en jongeren uit de parochie. Het voordeel van samenwerken met de lokale vrijwilligers is dat het resultaat van de missie duurzaam is en blijft wanneer jullie mogelijk na een jaar weer vertrekken. Je gaat als vaste vrijwilliger in de parochie aan het werk en besteedt gemiddeld 1 dag in de week aan het jongerenwerk. Je krijgt hiervoor een vrijwilligersvergoeding van de betreffende parochie, zodat je minder afhankelijk bent van een bijbaan.

ORGANISATIE

The Missionary School wordt geleid door een sterk team dat bestaat uit 4 personen: Petra Bijvoet (projectleider) Joost van der Vlugt (projectmedewerker), Kapelaan Johannes van Voorst (priester) en Matthijs Jansen (jongerenpastoraat).

KOSTEN

Jij kunt dit traject met stevige geloofsvorming, persoonlijke ontwikkeling en een verdiepend gebedsleven gratis volgen! Wij verwachten van jou een investering in tijd en inzet. Jij krijgt er een pakket aan ontwikkelde competenties en ervaring voor terug. Voor eventuele extra excursies wordt wel een bijdrage van de deelnemers gevraagd.

Heb je nu al interesse in ‘The Missionary School’ of zit je nog met vragen? Aarzel niet en neem contact op met Joost van der Vlugt of Matthijs Jansen. Ook is het mogelijk om te mailen naar info@jongbisdomhaarlem.nl of te bellen naar 023-5112636.

INSCHRIJVING EN OPBOUW

In februari 2019, wordt de aanmelding geopend, waarna er selectiegesprekken plaatsvinden. We willen dat elke deelnemer aantoont welke potenties hij/zij heeft om dit traject te kunnen volgen en wat zijn/haar motivatie is. Het trainingsjaar start voor de zomer van 2019 en loopt door tot juni 2020. De missiefase start dan na de zomer van 2020.

JOUW MISSIE = ONZE MISSIE