Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Jongere van de maand februari: Jeroen Vergouw

Jongere van de maand februari: Jeroen Vergouw

Jeroen Vergouw (27 jaar) uit Limmen ging via het ambassadeursprogramma van de wereldjongerendagenreis mee naar Panama. Hij liet zich 2 weken lang inspireren door de Panamese kerk en de woorden van de Paus. Teruggekomen in Nederland is hij aangesteld om iets met deze levensveranderende ervaring te doen. Dat maakt hem en al onze ambassadeurs van de WJD tot jongeren van de maand!

Hey Jeroen, jij kon via een speciaal programma naar de WJD, hoe was dat voor jou?

Voor mij was dat heel bijzonder. Ik heb een aantal jaar geleden wel van de WJD gehoord en mensen adviseerden om daar eens naar toe te gaan. Het was op dat moment in Sydney en toen wel erg ver weg… Ik heb er toen eigenlijk niet meer iets mee gedaan tot het vorig jaar toch begon te kriebelen. Ik ben mij toen weer gaan oriënteren en had besloten om sowieso naar de WJD @home te gaan. Echter werd ik die week daarop gebeld door onze kapelaan met de vraag of ik naar Panama wilde als ambassadeur. Toen was het voor mij duidelijk dat ik naar Panama moest gaan en daar heb ik geen spijt van gehad!

Als WJD-ambassadeur deel je jouw ervaringen in kerken, wat vertel je dan zoal?

Ik vind dit wel een lastige vraag. Het is namelijk niet samen te vatten, echt iets wat je vooral zelf moet ervaren en bij geweest moet zijn. Maar wat ik heel mooi vind om te vertellen is hoe het katholieke geloof in Panama mensen samenbrengt en verbindt. Hoe dienstbaar en gastvrij de mensen zijn. Zo zijn wij na ruim 16 uur reizen om 2:00 uur ’s nachts aangekomen in het dorp Soná en was het hele dorp uitgelopen om ons te verwelkomen met dans, muziek en zelfs was er voor koffie, thee en lekkers gezorgd. Daarnaast vond ik het ook heel mooi om te ervaren hoeveel liefde de mensen hebben voor ons, maar ook voor elkaar. Iedereen is veelal familie of een vriend. Bij het afscheid nemen waren mensen emotioneel en vonden ze het moeilijk dat wij weer verder gingen. Sommige mensen gingen ook heel ver in hun liefde en dienstbaarheid. Zo waren er families die op de grond sliepen, zodat de pelgrims een bed hadden. Dit zijn dingen die ik mij niet kon voorstellen en nog nooit meegemaakt heb.

Zijn er nog andere dingen die je met jouw WJD-ervaring gaat doen?

Naast dat ik mijn ervaring wil delen is het ook een mooie persoonlijke ervaring geweest. Het heeft mij in dat opzicht dichter bij God gebracht. In Nederland is het in de samenleving vaak bijzonder dat je gelooft. In Panama is het bijzonder als je niet gelooft. Het feit dat de mensen in Panama zo open zijn over hun geloof en dat zo mooi met elkaar delen heeft mij ook weer een heel ander inzicht gegeven. In dat opzicht heeft het mij ook bewogen om mij meer in het geloof te verdiepen en heb ik veel geleerd van de Panamezen hoe zij het geloof belijden.

Dit was de vijfde editie van ‘jongere van de maand’. Wil jij iemand nomineren die zich inzet voor de kerk binnen het bisdom, stuur dan een mailtje naar info@jongbisdomhaarlem.nl en vertel waarom deze persoon in aanmerking komt voor de titel jongere van de maand.