Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Begeleiders   >   Netwerkbijeenkomsten   >   Netwerkbijeenomst Gendercultuur en Seksualiteit

Netwerkbijeenomst Gendercultuur en Seksualiteit

Netwerkbijkeenkomst Gendercultuur en Seksualiteit

Het jon­ge­ren­pas­to­raat nodigt u uit voor een volgende netwerk­bijeen­komst op zaterdag 16 juni 2018 met het thema: ‘Gendercultuur en seksualiteit’. Maureen Altorf van de orga­ni­sa­tie No Apologies is de hoofdspreker. Alle pastoraalwerkende, vrijwilligers en geïnteresseerde in het werken met jongeren binnen en rond de kerk zijn uitgenodigd voor deze middag, die plaatsvindt in de pastorie van de St. Urbanus kerk te Duivendrecht.

Het thema van deze middag is 'Genderdercultuur en Seksualiteit', waarbij we ingaan op de vraag 'Hoe deze thema’s vanuit ons geloof goed met onze tieners en jongeren te bespreken? Via school, sociale media en vrienden komen ze er dagelijks mee in aanraking en moeten ze hun mening daarover vormen. Makkelijk is dat vaak niet. Daarom is het belangrijk dat wij als jon­ge­ren­werkers weten hoe hier mee om te gaan en weten waar we terecht kunnen als we daarbij hulp nodig hebben wanneer we jongeren ontmoeten die daarom vragen of het in de groep besproken gaat worden.

No Apologies

No Apologies helpt jongeren zelf waardevolle feiten en principes te ontdekken met betrekking tot de verschillende thema’s, waaronder seksualiteit. Door middel van bijvoorbeeld een quiz, spel, discussie, multimedia, rollenspel, objectles, enz. ontstaat bij de jongeren de eerste beeldvorming. Door gesprek, uitdaging, of andere verwerking helpt de No Apologies-trainer de jongeren hun gedachten te ordenen. Op deze manier kunnen de jongeren zelf hun mening vormen. Het programma richt zich op fysieke, emotionele, sociale en cognitieve factoren. Door de interactieve manier waarop dit gebeurt zijn
de jongeren intensief betrokken. Eén van hun doelen is jongeren te laten beseffen dat ze waardevol zijn.

Vraag aan de spreker!

Maureen Altorf van de organisatie No Apologies zal met ons verder ingaan op het thema en ons handvatten geven hoe hiermee om te gaan. Wanneer u vragen heeft over dit thema kunt u die nu al stellen zodat zij die kan mee­nemen in haar uit­werking. E-mail uw vragen samen met uw aanmelding naar info@jongbisdomhaarlem.nl

Materialen en WJD Panama

Tijdens de bijeenkomst maken we ook de laatste ontwikkelingen bekend rond het tiener- en jongerenwerk in ons bisdom. We presenteren een aantal materialen die mogelijk bruikbaar zijn voor jouw tiener- of jongerengroep in uw parochie.

Wat zijn de netwerkbijeenkomsten?

Twee tot drie keer per jaar organiseert het bisdom Haarlem-Amsterdam een informele netwerkbijeenkomst voor haar contactpersonen in het jongerenwerk. Sommige personen hebben al jarenlange ervaring, anderen zouden graag in de toekomst met jongeren willen werken. De één werkt met groepen, de ander meer op individuele basis. De ervaring is dat deze verscheidenheid vaak veel inspiratie geeft. Het is een gelegenheid om andere ‘collega’s’ te ontmoeten, ervaringen en ideeën uit te wisselen, verdieping te zoeken en geïnformeerd te worden.
We sluiten de middag af met een borrel.

Datum: zaterdag 16 juni 2018

Tijd: 10.30u. – 14.00u.Adres: St. Urbanuskerk (pastorie), Rijksstraatweg 230, Duivendrecht

Bereikbaarheid: Vrij parkeren voor de kerk of 5 min. lopen vanaf treinstation Duivendrecht

Opgeven: Vóór 7 juni via mjansen@bisdomhaarlem-amsterdam.nl