Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   WJD Panama   >   Reizen WJD 2019

Reizen WJD Panama

Aankomende januari zijn dé wereldjongerendagen (WJD) in Panama. Voor het eerst in Midden-Amerika! Dat belooft wat te worden, want de Panamezen zijn super gastvrij en hebben een rijke cultuur.

Panama

Panama is een land ongeveer twee keer zo groot als Nederland met een inwonertal van rond de 4 miljoen. Van deze inwoners is ongeveer 75% katholiek. Het land heeft een grote culturele diversiteit. Zo heeft het 5 etnische groepen met eigen klederdracht! Daarnaast is er een grote gastvrijheid en houden ze er wel van om ergens een feestje van te maken. Het is een grote gave dat we met deze mensen en jongeren vanuit de hele wereld ons geloof mogen vieren.

Days in the Diocese

We zijn door het bisdom Santiago de Veraguas uitgenodigd om daar de Days in the Diocese te beleven. Dit zijn de dagen als voorbereiding op de Wereldjongerendagen zelf, die in Panama Stad zullen plaatsvinden. Voor de WJD in Panama gaan we met een gezamenlijke reis vanuit de verschillende bisdommen uit Nederland.

Streams

Deze WJD wordt er iets nieuws geïntroduceerd: streams. Een stream is een keuzeprogramma over een bepaald onderwerp in relatie tot ons geloof en ons werk. Zo is er voor de young professionals die werken in de zorg of het onderwijs een speciaal programma samengesteld. Ook is er een stream waarin we op ontdekking gaan waar we in geloven en wat de katholieke leer inhoudt. Alle streams zijn ook gelinkt aan het overkoepelende thema van de reis: Discover your identity. Wat betekent het om een katholieke identiteit? Wie ben je op je werk? Wie ben jij?

Verschillende reizen

Er zijn 4 reismogelijkheden om aan de WJD deel te nemen. Reisoptie A is een korte reis bestaande uit de Days in the Diocese in het bsidom Santiago de Veraguas en de WJD in Panama Stad. Reisoptie B heeft als aanvulling hier op een aantal dagen na de WJD in Panama Stad om de cultuur van Panama nog meer te ontdekken en is een reis met meer ontspanning. Reisoptie C heeft naast de Days in the Diocese en de WJD nog een bezoek aan het Mexicaanse Guadalupe, het grootste Maria-bedevaartsoord ter wereld. Reisoptie D biedt je nog een week vrije tijd na de WJD waarin je kunt gaan backpacken. Daarin is niks meer voor jou geregeld en kun je echt Panama ontdekken zoals jij dat wilt.

Aanmelden kan tot 1 oktober op de site van de VNB.

Reis A De korte reis naar de WJD 14 januari - 28 januari, €1.699
Reis B De uitgebreide WJD reis in Panama 12 januari - 2 februari, €1.799
Reis C Incl. een reis naar OLV van Guadalupe in Mexico 15 januari - 4 februari, €2.499*
Reis D Incl. een week vrije invulling 15 januari - 4 februari, €1.699

*Het bisdom Roermond geeft op deze reisoptie een kort van €200,00 per deelnemer. De prijs komt daarmee op €2.290.

Op de hoogte blijven

Gedurende de aanloop naar de WJD in Panama toe zal er steeds meer informatie over de reizen en streams geplaatst worden op de site van de algemene Nederlandse reis naar Panama. Kijk hiervoor op wjd.jongkatholiek.nl