Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Oude artikelen   >   Spread the Light! deze advent

Spread the Light Via jouw Facebook!

“Uw Licht, voor de wereld.” Met die woorden ontstak onze bisschop Mgr. J.M. Punt, de eerste Adventskaars van dit jaar. Daarmee is op deze eerste zondag van de Advent de Adventsactie officieel gestart. We leven in de advent toe naar de geboorte van Jezus, naar de komst van het Licht in de wereld. Door het hele land zetten deze periode veel vrijwilligers zich in om belangeloos mensen in de marge van de samenleving te helpen.

Voorbereiden

De adventsperiode is er om tijd voor te nemen waarin jij je kunt voorbereiden op de komst van Chirstus in deze wereld, maar vooral in jouw leven. Je kunt tijd nemen om meer te bidden of om je meer te verdiepen in het geloof, maar je kunt ook iets doen voor de ander. De adventsactie moedigt ons aan om dit jaar iets te doen voor de ander die het wat minder makkelijk heeft. Op die manier verspreiden we het licht van God door de hele wereld.

Spread 'your' Light

Om te laten zien dat jij ook het licht van Christus verder wil brengen in deze wereld roept de Adventsactie mensen dit jaar op het licht van Kerstmis te verspreiden via de Sociale media. Bekende en minder bekende mensen branden een kaarsje voor iemand anders. Ze delen hun foto en intentie op Facebook onder het motto: Spread the Light! Doe mee en deel jou foto op internet. Check de video.

Meer over de adventsactie

Door het hele land zetten honderden vrijwilligers zich de komende weken belangeloos in om mensen in de marge van de samenleving te helpen. Mgr. J. Punt is als referent voor de missie nauw betrokken bij de Adventsactie: “Juist door deze campagne kunnen we ‘handen en voeten’ geven aan ons geloof, kunnen we laten zien dat wij als christenen geloven dat we allemaal kinderen zijn van dezelfde vader en dus allemaal recht hebben op een menswaardig bestaan. Ongeacht ons geloof, ongeacht onze afkomst.". Het ‘Woord doen’ past in de Adventsperiode vindt Mgr. Punt: “Christus kwam als kleine, kwetsbare baby op aarde. In de Bijbel lezen we dat Hij het licht van de wereld is. Ik hoop ten diepste dat wij als Nederlandse katholieke gemeenschap iets van dat Licht kunnen verspreiden over de wereld de komende vier weken.” Kijk of je ook wat kunt doen in jouw parochie of omgeving.

Tien Adventsactie projecten

Adventsactie is de jaarlijkse hulpactie van de Katholieke kerk in Nederland tijdens de Adventsperiode, de vier weken voorafgaand aan Kerstmis. Tijdens de Adventsperiode zetten door het hele land honderden vrijwilligers zich in om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor een van de tien Adventsactieprojecten.

De tien Adventsactieprojecten van dit jaar zijn heel verschillend, maar ze hebben één ding gemeen: ze willen hoop brengen bij mensen die in de marge van de samenleving leven en weinig perspectief hebben. Of dat nu gaan om jonge mijnwerkertjes in Burkina Faso of gemarginaliseerde Roma in Roemenië. Op de website van Adventsactie – www.adventsactie.nl – is meer informatie te vinden over de tien projecten en over de manieren waarop u kunt bijdragen.