Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Oude artikelen   >   Kom op 13 april naar de Wereld JongerenDAG!

Kom op 13 april naar de Wereld JongerenDAG!

Op zondag 13 april 2014 wordt wereldwijd de 29e WereldjongerenDAG gevierd. Ook in Bisdom Haarlem-Amsterdam wordt voor jongeren een speciale dag in Haarlem georganiseerd met het thema: 'arm, armer, rijkst!'. Het is dé dag om kennis te maken met vele jongeren uit het Bisdom, gezellige momenten te delen maar ook om samen ons geloof te vieren. Aanmelden kan HIER! Kom ook!

Programma

De dag start om 11.30 uur in de St Josephkerk, waar Mgr. Hendriks in de eucharistieviering zal voorgaan en de Life Teen-band de viering muzikaal zal opluisteren. Daarna verplaatsen we ons naar 'Stem in de Stad', een oecumenisch diaconaal centrum. Daar komen dagelijks inwoners uit Haarlem langs voor een praatje of om te eten. Ook worden vanuit 'Stem in de Stad' dak- en thuislozen bezocht. Joris Obdam van het straatpastoraat zal ons deze dag meer over zijn werk vertellen.
In 'Stem in de Stad' zal het hoofdprogramma met o.a. kleinkunstenares Charlotte Glorie plaatsvinden. Charlotte Glorie staat bekend om haar eigen geschreven conferenceteksten en melodieen en begeleidt zichzelf op de piano. Charlotte is vanaf haar geboorte (1970) blind. Daardoor ziet ze de dingen letterlijk, maar ook figuurlijk anders! Gedurende de middag zullen er verschillende actieve, ontmoetende, creatieve en verdiepende workshops worden aangeboden. Met als afsluiting een heerlijke maaltijd.

Arm, armer, rijkst

Traditiegetrouw schrijft de paus voor deze dag een brief aan de jongeren en geeft hij een thema voor de dag mee, gebaseerd op een bijbelvers. Dit jaar is dat Mt. 5:3 Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het rijk der hemelen­­­­. De paus zegt in zijn brief dat we in de eerste plaats vrij moeten proberen te zijn van materiele dingen. Daarnaast zijn de armen niet alleen mensen aan wie wij iets kunnen geven. De armen hebben ons veel te bieden en te leren! Een mooi thema voor deze dag!

Toegang: E 7,50 (leeftijd: 16-30 jaar)
Locatie: St Josephkerk, Jansstraat 43, Haarlem &
Stem in de Stad, Nieuwe Groenmarkt 22, Haarlem.
Meer info en aanmelden: Aanmelden kan HIER of info@jongbisdomhaarlem.nl
Aanmelden vóór maandag 7 april.
De 29e WereldjongerenDAG wordt georganiseerd door het jongerenplatform.

Hoe het begon

De eerste WereldJongerendag was in 1984 op palmzondag toen paus Johannes Paulus II jongeren uit de hele wereld uitnodigde om naar Rome te komen. Hier kwamen zoveel jongeren op af waardoor nu eens in de twee a drie jaar de Wereld Jongerendagen worden georganiseerd met vele miljoenen jongeren. De WereldJongerendag op palmzondag vindt nu wereldwijd per bisdom plaats.

• Jongeren
  • Palmzondag