Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Kerkproeverij - Neem jij iemand mee naar de Mis?

Kerkproeverij - Neem jij ook iemand mee naar de Mis?

Aanstaand weekend is er de kerkproeverij. Een interkerkelijk initiatief waarbij gelovigen worden uitgedaagd om iemand uit te nodigen voor de kerkdienst. Gewoon om eens de sfeer te proeven, te zien wat er gebeurt en misschien te leren kennen waarom jij elke week naar de kerk gaat. Ook jij wordt uitgedaagd om dit weekend een vriend/vriendin of kennis mee te nemen naar de Heilige Mis.

De kerkproeverij is een initiatief wat vorig jaar voor het eerst in Nederland werd gehouden, maar waar inmiddels al 17 landen aan mee doen. Veel niet-kerkgangers zouden graag een kijkje willen nemen in de kerk, maar ervaren een te hoge drempel om uit zichzelf te komen. Misschien zijn jouw vrienden ook wel geïnteresseerd waarom jij naar de kerk gaat en wat daar te vinden is. Ook al zijn ze het niet altijd met jouw opvattingen eens, toch zullen zij nieuwsgierig zijn. Een persoonlijke uitnodiging kan dan helpen om de drempel te verlagen.

Heb jij iemand gevonden die graag met jou mee zou willen, maar vind je het lastig om diegene mee te nemen naar jouw eigen parochiekerk. Zoek een mooie liturgische viering uit in één van de parochies in jouw omgeving.

Zorg er ook voor dat jouw gast meekrijgt wat er gebeurd. Geef als het ware een ondertiteling. 'Nu krijgen we de woorddienst, waarbij we lezen uit de Bijbel. Het evangelie, dat gaat over het leven van Jezus, is het belangrijkst, daarom gaan we daarbij staan.' 'Nu is de consecratie, dit is het moment waarop het brood het lichaam van Christus wordt. Dit is het hoogtepunt in de Mis daarom gaan we hierbij knielen.' Probeer ook uit te leggen wat het betekent dat Christus onder ons komt en waarom wij Hem nuttigen, maar onze gasten vragen om naar voren te gaan voor de zegen. Ga er van uit dat jouw gast echt wil weten wat er gebeurt en waarom, dus schroom niet om die belangrijke informatie te vertellen.

Gaat er niemand op jouw uitnodiging in, geen probleem. Alleen het feit al dat we mensen uitnodigen creëert een gastvrij en open beeld van de kerk. Wie weet helpt dat diegene om in de toekomst een keert de kerk te bezoeken.