Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Thema-pagina's   >   Liefde   >   Trouwen

Trouwen

Een bruidsjapon, een driedelig pak, ringen, rijst, rozenblaadjes, duiven, ballonnen, een bruidstaart, champagne … zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wanneer twee mensen gaan trouwen, dan wordt die grote dag vaak tot in de kleinste details voorbereid. Het moet immers een feest worden om nooit te vergeten. Maar waarom zou je trouwen? Iedereen gaat samenwonen, dat kan toch ook?

Soms kiezen mensen er bewust voor om in de kerk te trouwen. Dat levert, behalve vaak mooie plaatjes, nog andere extra’s op. Als je in de kerk trouwt, doe je dat omdat je God bij je leven wilt betrekken. Je zegt ‘ja’ tegen elkaar waar God bij is. Je weet dat ‘trouw zijn’ in voor- en tegenspoed niet gemakkelijk is. Daarom vraag je samen aan God om zijn zegen, om zijn hulp. Op je trouwdag heb je God een fundament laten leggen onder jullie relatie. God wil met je meegaan en je helpen om de rest van je leven elke dag weer voor elkaar te kiezen.

Geschenk van God

Een huwelijk in de kerk is niet alleen het beloven van trouw en het vragen van Gods zegen. Mensen die in God geloven, ervaren vaak het hele leven als een geschenk van God, ook de mensen die ze tijdens hun leven tegenkomen. In het bijzonder geldt dit voor de mensen van wie we veel houden. Bij het trouwen vieren we dat God ons aan elkaar toevertrouwt. Wij mogen de ander ontvangen. God wil graag dat wij onszelf aan elkaar geven en voor elkaar zorgen.

Alles geven

Liefde is iets wat je niet voor de helft kunt doen. Aan degene waar je het meest van houdt in je leven wil jij alles geven en je hoopt dat die ander jou ook alles geeft. Je zegt niet: ‘Ik hou van je, maar niet van je voeten’, of ‘Ik doe alles voor je, maar ik help je niet zoeken naar een nieuwe baan’. Als je van iemand houdt, probeer je die ander gelukkig te maken in alles, ook als het jou niks oplevert. En dit is waar trouwen zo goed bij kan helpen. Als je trouwt in de kerk, zijn God en een heleboel mensen er getuige van dat jij dat wilt gaan doen voor die ander. Alles betekent ook al je tijd. Je trouwt niet voor één maand of tien jaar, maar tot de dood, anders geef je niet alles. Trouwen gaat over een liefde waarbij jij alles van jezelf weggeeft aan die ander. Die ander doet dat ook voor jou.

Vertrouwen voor altijd

Veel mensen trouwen niet. Het kost veel geld en eigenlijk is het niet nodig, want je kunt ook samenwonen en een aantal dingen met elkaar afspreken. Toch is dat anders. Als je gaat samenwonen, maak je afspraken die ook weer kunnen worden opgeheven als dat nodig is. Trouwen is vertrouwen, zonder grenzen. Wanneer je trouwt, kies je ervoor om met de hulp van God elkaar het vertrouwen te geven dat je er altijd en overal voor die ander wilt zijn.

Lars klein.png

Lars