Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Thema-pagina's   >   Liefde   >   Seks

Seks

Oe la la

Geen seks voor het huwelijk! Dat is het eerste waar ik altijd aan dacht als we het hadden over de Katholieke kerk en seks. In mijn puberjaren gierden de hormonen door mijn lijf, en was het niet altijd even gemakkelijk om daar goed mee om te gaan. Er is nou eenmaal een bepaalde aantrekkingskracht tussen mannen en vrouwen. Waarom vertelt de Katholieke kerk dan dat ik moet wachten met seks tot ik getrouwd ben met iemand? ‘En hoe ga ik dat ooit volhouden?’ dacht ik toen. Heel veel mensen hebben seks als ze nog niet getrouwd zijn. Waarom zou dat dan niet goed zijn? Die mensen houden toch ook van elkaar? Als tiener had ik zelf ook deze gevoelens en kon niet echt bij mijn ouders terecht met dit soort vragen. Ik denk dat veel mensen met dit soort vragen rondlopen.

Cadeau

Stel je voor, je ouders hebben een cadeau gekocht voor je verjaardag. Ze zeggen dat je het pas met je verjaardag mag openen. Denk je dan: “Stomme regels! Waarom moet ik nou wachten tot mijn verjaardag?”. Nee! Je bent blij dat je een cadeau krijgt en gaat zitten denken wat erin zit. Zo is het ook met seks. De Katholieke kerk adviseert je dat je beter geen seks voor het huwelijk kunt hebben. Dat zegt de kerk omdat seks een prachtig cadeau is. Iets dat je eigenlijk maar aan één persoon wil geven, omdat het zo ontzettend speciaal is. Je geeft namelijk het meest intieme van jezelf, je eigen lichaam. Doordat je dat geeft, krijg je een hele sterke band met die ander. Deze band gaat niet zomaar meer stuk. Als dat wel gebeurt, gaat dat soms moeilijk en kan dat pijn doen. Hoe vaker dat gebeurt, hoe makkelijker de band kan losraken. Als je een cadeau krijgt, is het ook veel mooier als het nieuw is. Als die ander namelijk ook nog nooit seks heeft gehad, dan krijg je net zo’n prachtig cadeau terug!

Twee worden één

Ik zelf ben erachter gekomen dat het niet zozeer gaat om wat je niet mág van de Kerk, maar dat seks iets bijzonders is dat mensen lichamelijk en geestelijk diep verbindt. Dit moet je niet zomaar weggeven. Als Jezus in de Bijbel spreekt over seks (Marcus 10:6-8), geeft Hij geen biologieles. Hij laat zien hoe sterk man en vrouw door seks verbonden worden in een diepere geestelijke band. Hij noemt dat: ”twee worden één vlees.”

Verpest?

Misschien heb je zelf wel al eens met iemand seks gehad of heb je elkaar aangeraakt of bevredigd, en weet je nu niet of het wel goed was om dat te doen. Is het nu allemaal verpest? Nee, dat is het niet! Je kunt opnieuw proberen jouw bijzondere cadeau te bewaren voor die persoon waar je de rest van je leven bij wilt blijven. Het neemt niet weg dat je nog veel aan dat eerste moment terugdenkt. Dat vergeet je niet zomaar.

selfie Thomas klein.png