12-15
16-30
WJD
Muziek en video
logo
Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Thema-pagina's   >   Moeilijk   >   Schuldgevoel

Schuldgevoel

Schuldgevoel

Ben jij ook wel eens vergeten iemand te feliciteren met zijn verjaardag, omdat je het te druk had met je eigen leven? Ruzie gemaakt met je ouders? Of uitgegaan waardoor je niet kon leren en een onvoldoende haalde voor je proefwerk? Zomaar een paar situaties waardoor je je achteraf ontzettend schuldig kunt voelen. Schuldgevoel leidt tot spijt, en spijt leidt tot…


In de meeste gevallen is schuldgevoel heel gezond. Door die emotie voelen we namelijk aan dat we iets verkeerd hebben gedaan en krijgen we de drang om onze fout te herstellen. Zo bewaren we de vrede tussen onszelf en de mensen om ons heen. Probeer je gevoelens van schuld en spijt dan ook niet te negeren, maar denk even na over waar ze vandaan komen en over hoe je het goed kunt maken met jezelf of met iemand anders.

Waar leidt spijt toe?

Spijt hebben van iets is een teken dat je inziet dat je iets verkeerd hebt gedaan. Je voelt je rot en slecht; je hebt de ander pijn of verdriet gedaan. Je kunt hier verschillend mee omgaan door bijvoorbeeld te zeggen dat het je spijt. Je vraagt dan om vergeving. Als je dat hebt gedaan, ontstaat er ruimte om het ook weer goed de maken. Als jijzelf als enige de dupe bent, moet je het op een andere manier oplossen. Zelf heb ik een keer proefwerk verprutst. Toen heb ik met mezelf afgesproken dat ik me in de toekomst beter ga voorbereiden. Ik vind het soms heel moeilijk om sorry te zeggen: ik ben er niet altijd klaar voor of het is niet mogelijk. In zo’n geval probeer ik eerst eens iets goeds te doen voor de ander. Op die manier komt er later misschien wel ruimte om vergeving te vragen.

Onterecht

Soms voelen mensen zich schuldig terwijl dat helemaal niet nodig is. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je seksueel misbruikt bent. Het is belangrijk om te weten dat misbruik en geweld nooit goed te praten zijn door de dader, en dat jij je daarvoor absoluut niet verantwoordelijk moet voelen. Bij zoiets is het belangrijk te ontdekken dat je niet schuldig bent en is een schuldgevoel niet terecht. Anderen hebben jou dat gevoel onterecht gegeven.

Afsluiten

Wanneer je goed hebt nagedacht over je schuldgevoelens, waar nodig om vergeving hebt gevraagd, en gekregen, en je hebt er alles aan gedaan om je fouten te herstellen, dan kun je dat hoofdstuk afsluiten. Je hoeft jezelf niet continu te herinneren aan de dingen die je in het verleden hebt gedaan. Andere mensen hoeven dat ook niet te doen. Het klinkt best makkelijk, maar in de praktijk blijkt het vaak heel moeilijk om zo’n schuldgevoel te verwerken en achter je te laten. Gods genade (link naar artikel over genade) kan je hierbij helpen.

Zie ook ‘Vergeving’ of ‘Biechten: Wat is dat?’

Ilse klein.png

Ilse

Meer >>
share on facebook share on twitter share via email