Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Thema-pagina's   >   Geloven   >   Heiligen

Heiligen

Holy men!

‘Heiligen, dat zijn toch alleen mensen uit de Middeleeuwen? Mensen die vanaf hun geboorte super bijzonder, slim en altijd aardig zijn? Dat ben ik helemaal niet, betekent dit dat ik nooit heilig word?’ De antwoorden die ik gevonden heb zijn: nee, nee, en nee. Waarom wil ik überhaupt heilig worden?

Doel bereiken

Heiligen zijn mensen waarvan de katholieke Kerk zeker weet dat ze in de hemel zijn. In hun leven hebben ze precies gedaan waarvoor ze bedoeld waren, ze leefden op zo’n bijzondere manier, dat wie ze tegenkwam het idee had Jezus zelf tegen te komen.
Je wordt niet zomaar heilig verklaard. Om aan te tonen dat iemand in de hemel is, wordt er “bewijs” gevraagd dat iemand goed geleefd heeft. Daarnaast moet er een wonder gebeuren doordat een gelovige aan de overleden persoon in zijn gebed heeft gevraagd voor hem te bidden in de hemel. Vaak is dat een medisch onverklaarbare genezing van een zieke, waarbij artsen ook niets van de genezing begrijpen. Dan spreken we van een wonder. Op basis van deze bewijzen kan de paus besluiten om iemand heilig te verklaren.
Iemand kan pas na zijn dood heilig worden verklaard. Natuurlijk zijn er meer mensen in de hemel dan de officieel heilig verklaarde personen. Van de “officiële” heiligen weten we zeker dat ze in de hemel zijn. Het voordeel is dat, omdat we zeker weten dat ze bij God zijn, we hen kunnen vragen om voor ons te bidden.

Dat mensen heilig worden verklaard, betekent trouwens niet dat zij nooit fouten maakten. Ook zij maakte fouten, maar het speciale aan heiligen is dus dat ze hun leven in verbondenheid met Jezus geleefd hebben, ze waren werkelijk een voorbeeld voor anderen in geloof, hoop en liefde.

Chiara en Carlo

Heel bijzonder vind ik zelf, Chiara Luce Badano (1971-1990) en Carlo Acutis (1991-2006), twee jongeren uit Italië die niet zo heel lang geleden leefden. Allebei zijn ze overleden aan kanker. Over heiligen van vroeger weten we niet altijd evenveel. Het bijzondere aan Chiara en Carlo is dat zij in onze tijd leefden (ook zij kenden televisie, computerspellen en internet), dat er foto’s en filmpjes van ze zijn, en dat hun familie en vrienden nog leven. Die vertellen graag over hoe bijzonder deze jongeren waren.
Toen Chiara al doodziek was, nam ze in het ziekenhuis nog de tijd om met andere zieken te gaan wandelen door de gangen. “Rusten doe ik later wel,” zei ze. Carlo was een computergenie en hij gebruikte zijn talent om websites te maken over kerkelijke onderwerpen. Ook ging hij regelmatig naar de kerk, hielp hij immigranten, ouderen, kinderen en daklozen, en kwam hij op voor klasgenoten die gepest werden. Toen hij ziek werd, vroeg een arts of hij veel pijn had. Hij zei: “Er zijn andere mensen die veel meer lijden dan ik!”

Inspiratie

Omdat er zo veel mensen door Chiara en Carlo geïnspireerd zijn, is er een kans dat zij in de toekomst heilig verklaard worden. Ze waren gewone tieners die naar school gingen, sporten en met vrienden chillden. Maar ze deden de kleine dingen met zo veel liefde dat dit bijzonder werd. Jij en ik hebben ook bepaalde talenten. We kunnen daarmee iets betekenen voor de mensen om ons heen, ook als we nog jong zijn. God hoopt dat wij allemaal heilig worden. Laten we allemaal proberen vandaag een stap te zetten, door vandaag alvast één ding te bedenken waarmee we iemand anders kunnen helpen!

Ilse klein.png
Ilse