Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Thema-pagina's   >   Dood   >   De Hel

De Hel

Als kind leerde ik dat goede mensen naar de hemel gaan, en slechte mensen naar de hel. Een simpele gedachte, maar tt weten we over de hemel en de hel?  En wanneer is iemand een slecht mens? Als ik iets fout doe, ben ik dan al meteen een slecht mens?

De rijke man

Op jonge leeftijd lazen mijn zussen, broer en ik het verhaal van een rijke vrek (gierige man) en een bedelaar. De bedelaar probeert zijn leven goed te leven, geeft zijn laatste geld aan iemand anders en sterft uiteindelijk voor de poort van de rijke man. De rijke man is gierig en wil alles voor zichzelf houden. Hij heeft zakken vol geld. Waarschijnlijk begrijp je al dat in dit verhaal de bedelaar naar de hemel gaat en de rijke man naar de hel. Het boek dat wij toen lazen, stond vol met mooie plaatjes. Later leerde ik dat dit verhaal recht uit de Bijbel kwam (Lucas 16:19-31). De rijke man had in zijn leven van de overvloed mogen genieten, maar dat deed hij zonder om te kijken naar zijn medemens. Jezus vertelt ons dit verhaal als een gelijkenis in de Bijbel (een gelijkenis is een verhaal dat niet echt is gebeurd, maar ons aan het denken wil zetten met een voorbeeld). Wij kunnen niet alles weggeven, maar wat we hebben, kunnen we delen met anderen. Dat geldt voor een rijke, maar ook voor een arme.

Zit er iemand in de Hel?

Er zijn al veel mensen door de Katholieke kerk heilig verklaard. Daarmee wil ze zeggen dat we zeker weten dat die mensen in de hemel zijn. Die mensen hebben goed geleefd. De Katholieke kerk zegt nooit dat iemand in de hel zit. Het zou dus zo kunnen zijn dat de hel leeg is., Dat weten we niet. Paus Franciscus sprak eens over de hel. Dit deed hij bij een herdenking voor slachtoffers van de maffia in Italië. Hij was erg verdrietig over wat de maffia onschuldige mensen aandeed. Hij vroeg hun om te stoppen met deze slechte daden tegen andere mensen, voordat ze dood gingen en in de hel zouden kunnen komen. Zie video.

Vergeving

Natuurlijk denk ik niet dat wanneer je twee fouten begaat, je meteen naar de hel moet. God vergeeft ons heel graag en oneindig veel als wij er eerlijk om vragen.  Als ik vergeving vraag aan God voor iets dat ik fout heb gedaan, ontdek ik bij mezelf dat ik goed wil leven. In de wereld om mij heen hoor ik: hoe meer ik verdien, hoe belangrijker ik ben. Als gelovige leer ik: hoe meer ik ontdek dat ik fouten maak, hoe beter ik kan gaan leven.

selfie Thomas klein.png