Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Wereldjongerendag(en)   >   Reisthema WJD: Dare2share!

Durf te delen!

Paus Franciscus heeft voor de WJD een thema uitgekozen: "Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden" (Mt. 5,7). De paus nodigt ons uit om zorg te dragen voor anderen, om lief te hebben en al het goede dat je ontvangen hebt met anderen te delen. Of zoals ons reisthema zegt: Dare2share! Marius van der Knaap, die verantwoordelijk is voor de reis naar de WJD is gevraagd waarom er lef voor nodig is om te delen.

Durf je geloof te delen!

"Voordat ik voor het bisdom kwam werken, werkte ik in de bouw. Op mijn laatste werkdag besloot ik met een grote doos gebak alle bouwplaatsen af te gaan en van alle timmermannen persoonlijk afscheid te nemen. Natuurlijk waren ze wel benieuwd naar mijn nieuwe baan. Niet iedereen wist dat ik gelovig ben en daardoor leverde dat soms mooie reacties op als zij hoorden dat ik voor de kerk ging werken. Maar eerlijk gezegd was ik zelf ook verbaasd. Veel van die bouwvakkers vertelden me dat ze ook in God geloofden. Omdat ik nu toch weg ging, was er voor hen, maar ook voor mij niets meer te verliezen en hebben we die dag hele mooie gesprekken gehad over het geloof. Soms met een heel koppel timmermannen tegelijk, op een steiger, in de opening van een te bouwen dakkapel of in de bouwkeet. Bij sommigen viel hun mond open, anderen vertelden voor het eerst over een ervaring waarvan ze dachten iets van God te hebben meegemaakt. Een mooie laatste werkdag, maar misschien was ik daarvoor iets te voorzichtig geweest om over mijn geloof te delen?" Dare2share!

Durf je kamer te delen!

"Een andere ervaring is alweer een tijd geleden. Ik was zestien jaar en onze kerk ontving toen een aantal mensen uit Rwanda. Al deze mensen hadden een slaapplaats nodig en mijn moeder vond dat wij wel een aantal mensen in ons huis konden ontvangen. Sterker nog, het plan van mijn moeder ging nog een stapje verder. Mijn kamer was het meest geschikt en ik kon wel tijdelijk naar een andere kamer. Mijn moeder vroeg niet alleen ons huis te delen, maar ook mijn kamer, zelfs mijn bed! Ik heb lang tegen het plan geprotesteerd, maar uiteindelijk na veel protest ingestemd. Het bleken mensen te zijn die heel veel nare dingen hadden meegemaakt tijdens de burgeroorlog in Rwanda. Ze waren stil, maar toch dankbaar dat ze bij ons te gast mochten zijn. Ik vermoedde dat onze gastvrijheid hun veel goed had gedaan om weer wat vertrouwen in mensen te krijgen. Na vier dagen had ik mijn kamer weer terug en schaamde ik mezelf dat ik zo moeilijk had gedaan over hun komst!" Dare2share!

1321441127-Marius.jpg

Meer over het thema van de WJD in 2016

Het reisthema Dare2share! is afgeleid van het thema dat de paus voor de WJD heeft gekozen: "Gelukkig die barmhartig zijn, want zij zullen barmhartigheid ondervinden" (Mattheüs 5,7). Dit is een tekst uit de zaligsprekingen uit de Bijbel. De paus heeft de voorgaande twee jaren ook een thema gekozen uit de zaligsprekingen.

Toevallig is dat niet. Tijdens de laatste internationale Wereldjongerendagen, in juli 2013 in Rio de Janeiro, Brazilië, zei de Paus tijdens een ontmoeting met Argentijnse jongeren: "Lees de Zaligsprekingen; het zal jullie goed doen [...] Met de Zaligsprekingen en Mattheüs 25 hebben jullie een actieplan." De gehele tekst die de Paus op 25 juli 2013 uitsprak, lees je hier in het Engels: http://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2013/july/documents/papa-francesco_20130725_gmg-argentini-rio.html

Gerelateerde artikelen WJD | 2016 | Dare2share!