Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Rome 2015   >   Ruim 700 aanmeldingen, inschrijvingstermijn gesloten

Ruim 700 aanmeldingen voor de bisdombedevaart naar Rome

716 personen hebben zich nu aangemeld voor de bisdom­bedevaart van het bisdom Haarlem-Amsterdam naar Rome. Er zullen 129 personen met de bus reizen en  587 personen zullen per vliegtuig afreizen naar de eeuwige stad. Onder de reizigers per vliegtuig  zijn  95 leden van het kathedrale koor. Op zondag 1 februari jl. sloot de inschrijvings­termijn voor de reis, die het bisdom Haarlem-Amsterdam in de meivakantie van 2015 organiseert in samenwerking met reis­organisatie VNB. Onder de honderden deelnemers zijn 50 jongeren, 40 tieners en 40 kinderen (dit is exclusief de leden van het kathedrale koor).

“Samen kerk”

Bisschop Punt heeft jong en oud uitgenodigd om mee te gaan met hem en hulp­bisschop Hendriks op pelgrimage naar Rome. Hij is blij dat zovelen aan zijn oproep gehoor hebben gegeven. De laatste week zijn er nog veel inschrijvingen binnen­gekomen, met name ook het afgelopen weekend. Mgr. Hendriks toont zich eveneens verheugd over het grote aantal inschrijvingen voor de bedevaart: “Geweldig dat we met zo veel mensen uit ons bisdom op weg gaan naar de eeuwige stad. Een mooie gelegenheid om steeds meer “samen kerk” te worden!”

Wereldkerk

Op het programma van de bedevaart staan meerdere hoogte­punten van Rome. Onder andere een stads­wandeling door het oude Rome en drie eucha­ris­tie­vieringen in drie grote kerken in Rome (St. Pieter, Il Gesù, St. Paulus buiten de Muren). Het kathe­drale koor en een speciaal gevormd pelgrims­koor onder­steunen deze vieringen muzikaal. Ook is er gebedsviering (St. Jan van Lateranen), waarbij tieners en jongeren de muziek zullen verzorgen. Er zal op speciale wijze stil gestaan worden bij 70 jaar doden­herdenking op 4 mei. Op drie dagdelen zijn er de zogenaamde programma suggesties, waarbij men op eigen gelegenheid of samen met de parochie of regio e.e.a. kan bezoeken. Het bisdom/VNB bieden hiervoor programma suggesties aan.

Speciale doelgroepen

Voor tieners (14 t/m 17 jaar) is er een apart programma. Ze slapen op een eigen locatie in Rome en hebben een eigen programma. Op een aantal momenten haken ze aan bij het volwassenen­programma van de bedevaart. Jongeren (18 t/m 30 jaar) en gezinnen met kinderen t/m 13 jaar sluiten samen met hun ouders aan bij de grote groep, maar hebben af en toe hun eigen programma­momenten. Groepen worden zo veel mogelijk op regio ingedeeld (groep van ca. 35-40 personen).

Kijk voor meer informatie over de bedevaart op:

Mocht je toch nog mee willen? Vraag via reisorganisatie VNB, emke.debruijn@vnbreizen.nl of er wellicht nog een enkele plaats beschikbaar is. Het is alleen niet zeker of het huidige tarief voor de reis gegarandeerd kan worden.

Meer informatie over de bedevaart

Sinds het begin van het christendom bezoeken christenen heilige plaatsen. Een reis is altijd een onderneming en je weet vooraf nooit wat je zult beleven. Wij dagen je uit om te kiezen voor het onbekende, om je te laten verrassen! Om met andere tieners, jongeren, de bisschoppen en  vele andere mensen op bedevaart te gaan naar Rome.

Jongerengprogramma

Het jongerenprogramma sluit in principe aan bij het volwassenprogramma. Maar, op momenten haken we daarvan af, voor eigen programmaonderdelen. Denk bv. aan een gezellige avond of een spel in de stad, een eigen verdiepend programma of het bezoeken van een bijzondere plek. Ook is er  ruimte om Rome op eigen gelegenheid te verkennen. Je verblijft in het hotel bij mensen uit je eigen parochie. Ken je eigenlijk nog  niemand? Dan kijken we met jou naar een geschikte plek. Er zijn vast nog wel anderen die niemand kennen!

Het jongerenprogramma is voor jongeren van 18 t/m 30 jaar. Er zijn twee reismogelijkheden: met de bus (10 dagen voor € 999) of met het vliegtuig (6 dagen voor € 859). Het jongerenprogramma is van 2 t/m 7 mei 2015, als de gehele groep van de bisdombedevaart in Rome is aangekomen.

Tienerporgramma

Rome: de stad van het Romeinse rijk, van machtige keizers, stoere helden en heldhaftige gladiatoren. Ben jij heldhaftig? Ben jij op zoek naar avontuur of gewoon nieuwsgierig naar de verhalen die deze stad jou te bieden heeft? Kom met ons mee op reis en ga de uitdaging aan. Ontdek wat jij in huis hebt en ervaar hoe het is om op bedevaart te gaan, zoals de eerste christenen.

Het tienerprogramma is onderdeel van de bedevaart naar Rome van het bisdom Haarlem-Amsterdam. Een apart programma vol muziek, sport en spel op een eigen locatie. We trekken er op uit in de ‘eeuwige stad’ en gaan op zoek naar de mooie verhalen en schatten die hier verscholen liggen. Denk aan het Colloseum, het beklimmen van de koepel van de Sint Pieter of een kijkje in de graven die verscholen liggen onder de stad. Ontdek wie jij bent, waar jij voor gaat en zie hoe de eerste christenen hier hun geloof leefden.

Praktische informatie

Het tienerprogramma is voor tieners van 14 t/m 17 jaar en zal zijn in Rome van 2 t/m 7 mei 2015. Tijdens een aantal belangrijke momenten sluiten we aan bij het volwassenprogramma, vooral bij de grote vieringen (en kun je dus even je familie zien, als die ook meegaat). Ouderavond

Voor je ouder(s) en/of verzorger(s) organiseren wij voorafgaand aan de bedevaart op 16 april 2015 een ouderavond in Haarlem. Zo weten  je ouders goed waarmee je op reis gaat, wat je gaat doen en kunnen zij kennis maken met de begeleiders van het tienerprogramma. Je ouders krijgen na je inschrijving hiervoor een uitnodiging.