Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Oude artikelen   >   Jongerenreis naar Taizé

Jongerenreis naar Taizé (Frankrijk)

Deze zomer organiseren mensen uit Alkmaar en omstreken onder leiding van Karin Blaauw een jongerenreis (15-30) naar Taizé. Taizé ligt in Frankrijk, in het zuiden van Bourgondie. Het is een klein dorpje tussen Dijon en Lyon. Daar stichtte broeder Roger in 1940 een internationale gemeenschap van mensen uit verschillende christelijke kerken. De broeders hebben als ideaal om zoveel mogelijk met elkaar te delen. Ze leven ongehuwd en in grote eenvoud.

De gemeenschap van Taizé telt een honderdtal broeders, katholiek, orthodox, anglicaans en van verschillende protestantse afkomst, uit meer dan vijfentwintig landen. Iedere zomer trekken wekelijks duizenden jongeren naar Taize om daar te logeren en mee te doen met het dagritme van de broedergemeenschap. In de loop van de dag ontmoet je ook jongeren uit andere landen in gespreksgroepen om met elkaar te praten over het leven, het land waar je vandaan komt, de cultuur, rijkdom en armoede, geloof, school, werk enz.

Op maandagavond 26 mei is er om 19.30 uur een informatieavond om 19.30 uur in de St. Josephkerk in Alkmaar, Nassaulaan 2.

Kosten voor de reis zijn: € 195,- all inclusive. Meer informatie over de reis op: www.taizedekenaatalkmaar.nl

Karin.jpg
Karin Blaauw

Hoe ziet een dag in Taizé eruit?

- Elke dag geven broeders van de gemeenschap bijbelintroducties, gevolgd door een tijd van stilte en uitwisseling in gespreksgroepen.

- ’s Middags zijn er workshops waarin dieper ingegaan wordt op de relatie van geloof en leven op het gebied van werk, sociale vraagstukken, kunst en cultuur, en de zoektocht naar wereldvrede.

- Jongeren die dat willen, kunnen de week of het einde van de week in stilte doorbrengen om zo de tijd te nemen om te luisteren hoe God tot hen spreekt door het gebed, de boodschap van de Bijbel of gebeurtenissen in hun leven.

Het dagprogramma

Van maandag tot en met vrijdag

8.15: ochtendgebed, daarna ontbijt

10.00: inleiding voor de dag met een broeder van de gemeenschap, daarna tijd voor bezinning of gespreksgroepen

12.20: middaggebed, daarna maaltijd

14.00: zangrepetitie (optioneel)

’s middags: werk of gespreksgroepen

17.15: thee

17.45: workshops (vanaf dinsdag)

19.00: avondeten

20.30: avondgebed, daarna stilte

Vrijdag: het avondgebed om 20.30 wordt gevolgd door het gebed rond het kruis.

Zaterdag, zoals weekdagen, behalve:

15.15: workshops

20.30: avondgebed met kaarsjes als symbool van het paaslicht