Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Oude artikelen   >   Digitale adventsretraite bij de Jezuïeten

Digitale adventsretraite bij de Jezuïeten

De jezuïeten hebben een nieuwe gebedswebsite gelanceerd: www.ignatiaansbidden.org. Gedurende de Advent van 2014 wordt via deze website een digitale retraite aangeboden met de naam “Kostbaar in Mijn ogen”. Deelnemers krijgen elke dag een e-mail met gebedsmateriaal: een bijbeltekst met gebedssuggesties, geloofsimpulsen, citaten van kerkvaders uit de ignatiaanse traditie en tips over hoe te bidden.

Dagelijks gebed

Op deze manier kun je dagelijks wat tijd uittrekken voor gebed: thuis, in een kapel, in de bus of in de trein. De hele retraite is geïnspireerd door de spiritualiteit van de Jezuïeten. Zij noemen dit de igaatiaanse spiritualiteit. Een manier van God zoeken zoals Ignatius van Loyola dat deed. De website en de mails zijn zo gemaakt dat zij makkelijk leesbaar zijn op smartphones en tablets. Eén druk op de knop volstaat om alles uit te printen.

Ervaringen delen

Deze website wil de digitale en de fysieke geloofswereld dichter bij elkaar brengen. Daarom worden de deelnemers uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Dit kan via een digitaal gastenboek. Ook worden er op verschillende plaatsen in Nederland en Vlaanderen uitwisselingsgroepjes georganiseerd waar mensen in levende lijve samen komen. Deelnemers kunnen ook zelf zo’n groepje vormen in hun parochie, gemeenschap, gebedsgroep, bijbelgroep enz. De website biedt hiervoor een eenvoudige werkwijze aan.

De retraite is gratis. Inschrijven doe je door je emailadres op te geven via de website www.ignatiaansbidden.org.