Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Begeleiders   >   Netwerkbijeenkomsten   >   20 oktober Netwerkbijeenkomst: De kracht van een pelgrimage met jongeren

20 oktober Netwerkbijeenkomst: De kracht van een pelgrimage met jongeren

Netwerkbijeenkomst: Pelgrimeren en jongeren

Jongbisdom Haarlem-Amsterdam organiseert vrijdag 20 oktober een nieuwe netwerkbijeenkomst voor de jongerenwerkers van Bisdom Haarlem-Amsterdam. Alle pastoraalwerkende, vrijwilligers en geïnteresseerde in het werken met jongeren binnen en rond de kerk zijn uitgenodigd voor deze middag, die plaatsvindt in de pastorie van de St. Urbanus kerk te Duivendrecht. Het thema van deze middag is 'Pelgrimeren en Jongeren', waarbij we ingaan op wat een pelgrimage of bedevaart kan betekenen voor onze jongeren en jongerengroepen en waarom jongeren graag zo'n reis maken.

Corjan Matsinger

www.jongekerk.nl_CorjanMatsinger.jpg

Speciaal voor deze gelegenheid is Corjan Matsinger van Young & Holy uitgenodigd. Corjan Matsinger is eigenaar van Young & Holy, religieus trendwatcher en jongerenwerker. Hij schreef diverse boeken over jongerenwerk en de plaats van jongeren in de kerk. Corjan is een groot liefhebber van de Keltische spiritualiteit waarin de Perigrinatio Pro Deo een belangrijke plaats inneemt. Hij is bezield om bij jongeren het verlangen aan te wakkeren om God te leren kennen.

Corjan zal spreken over de kracht van een bedevaart of pelgrimage met jongeren. Wat is de overeenkomst tussen jongeren die afreizen naar het festival Tomorrowland, de oecumenische gemeenschap in Taize of gaan backpacken in Nepal? Wat is het verschil tussen een 'space' en een 'place'? Welke kansen biedt het maken van een bedevaart in het voeren van geloofsgesprekken met jonge mensen? Corjan deelt zijn inzichten rond jongeren, reizen en pelgrimages in een interactief programma waarin we met elkaar de vertaalslag maken naar het jongerenwerk van de Rooms Katholieke Kerk.

Bisdombedevaart en Nieuwe Materialen

Assisi18-Logo-Horiz-incl_bisdom_compact_klein.jpg

Tijdens de bijeenkomst maken we ook de laatste ontwikkelingen bekend rond het tiener en jongerenprogramma van de Bisdombedevaart naar Assisi in 2018. Daarnaast zal er aandacht zijn voor een aantal nieuwe materialen die we presenteren en mogelijk bruikbaar zijn voor jouw tiener- of jongerengroep in de parochie.

Wat zijn de netwerkbijeenkomsten?

Twee tot drie keer per jaar organiseert het bisdom Haarlem-Amsterdam een informele netwerkbijeenkomst voor haar contactpersonen in het jongerenwerk. Sommige personen hebben al jarenlange ervaring, anderen zouden graag in de toekomst met jongeren willen werken. De één werkt met groepen, de ander meer op individuele basis. De ervaring is dat deze verscheidenheid vaak veel inspiratie geeft. Het is een gelegenheid om andere ‘collega’s’ te ontmoeten, ervaringen en ideeën uit te wisselen, verdieping te zoeken en geïnformeerd te worden.
We sluiten de ochtend af met een lunch, aangeboden door het bisdom.

Praktische informatie:

Datum: Vrijdag 20 oktober 2017

Tijd: 14.00u. – 17.00u.
Adres: Sint Urbanuskerk (pastorie), Rijksstraatweg 230, Duivendrecht
Bereikbaarheid: Vrij parkeren voor de kerk of 5 min. Lopen vanaf treinstation Duivendrecht
Opgeven: Vóór 16 oktober via mjansen@bisdomhaarlem-amsterdam.nl

www.jongegekerk.nl_netwerkbijeenkomst_pelgrimeren